What
image
  • Bancs
  • Cases unifamiliars
  • imageCementiris
  • Centres d'ensenyament
  • imageCentres sanitaris i assistencials
  • Destruït
  • Edificis culturals i de lleure
  • Edificis industrials
  • imageEdificis públics, administratius o institucionals
  • Edificis religiosos
  • Edificis residencials plurifamiliars
  • Elements de façana o Interior
  • Establiments comercials
  • imageEstacions de tren
  • Fanals
  • Fonts
  • Mercats
  • Mobiliari urbà
  • Monuments públics
  • Parcs Urbans
  • Portals i murs
  • Quioscs
  • Torres
Where
image
image

Alcostat dret de la porta renaixentista de la Casa de l’Ardiaca de Barcelonadescobrim l’original bústia que conté una al·legoria de la Justícia.

Apetició de la Junta de Govern del Col·legi d’Advocats de Barcelona, va serprojectada i dissenyada per l’arquitecte modernista Lluís Domènech i Montaner, sentl’artífex material de la bústia l’escultor Alfons Juyol i Bach, que seguint el repertorinaturalista, propi del modernisme, i esculpit en marbre blanc, el mestre Juyol enspresenta, sobre un esquema geomètric rectangular, una bústia limitada iseccionada en la seva meitat, per un fris de mitja canya llis. A la partsuperior i sobre un perfil de cavet, descobrim, a l’extrem esquerre, l’escut delCol·legi d’Advocats de Barcelona. És tracta d’un blasó cordonat amb puntes,filetat i quarterat: al 1r una creu plena de gules i al 2n, 4 pals de gules; el3r i 4rt quarter són carregats amb una balança; en el camper, l’espasa posadaen pal i amb la punta cap amunt. Per timbre té una corona. És per tant unacombinació deles armes heràldiques de la diòcesis de Barcelona (creu de Sant Jordi), delsComtes de Barcelona (quatre pals de gules sobre camper d’or), reials (corona) ide la justícia (balança i espasa). Omplenla resta de l’espai curvilini cinc orenetes, amb grans ales esplaiades quesobremunten el límit de la motllura, i mostren un vol entrecreuat alternant,tres d’elles, la posició dorsal i, altres dues, la pectoral. Destaca el bontreball de l’artista que amb un fi dibuix diferencia les plomes rèmiges,timoneres i cobertes a més d’esculpir les potes plegades sobre la barca. A lapart inferior,l’artistajuga amb una tija vegetal de dues cintes, que inscriu set fulles d’heurenervades, que ens presenta capgirades i que mostren, en alternança, l’anvers iel revés. A l’extrem dret, localitzem una tortuga proveïda de cap i potes a mésde la cuirassa dorsal amb tres carenes longitudinals voltades de plaques de careidistribuïdes a dos nivells.

 

Simbologia:

Quanel Degà del Col·legi preguntà a l’arquitecte el significat d’aquest estrany relleu,aquest li contestà que simbolitzava la Justícia (escut del Col·legi d’Advocatsde Barcelona) que vola molt alt i ràpid (orenetes), però que els procediments administratiuso entrebancs burocràtics (heura), que s’han de seguir, la fan tan lenta com elpas d’una tortuga.

– Font: Document:La Bústia de Casa de l’Ardiaca de Barcelona de M. Joana Virgili i Gasol(Llicenciada en Història). Publicat a Món Jurídic (Desembre 2004 – Gener 2005)de l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Barcelona (ICAB).

Q Observaciones

En la actualitat presenta alguns desperfectes, producte dels actes vandàlics d'algun brétol. La reparació és molt defectuosa i considero que l'obra mereix una restauració de més qualitat i respecte.

Additional Details

  • Estilo:Modernismo
  • Años de construcción:1902

Related Posts

None found

image