La propietat és un magnífic conjunt que inclou una gran casa, que en realitat és més un palau que una casa, amb un gran nombre de dependències sumptuoses amb l’afegit d’un petit teatre, uns jardins esplèndids, una capella neoromànica i el conjunt de les tanques, que japer si soles són una obra d’art. Fora de la finca, i actualment separada per l’autopista, hi ha la torre del Cros, una torre d’aigua per a la finca, també obra de Puig i Cadafalch, que actualment ha quedat al mig d’una zona industrial.
El financer Josep Garí i Cañas va fer l’encàrrec de reformar substancialment l’antiga masia familiar i el seu entorn, al seu cosí, l’arquitecte Josep Puig i Cadafalch. La reforma va comportar una modificació de la fàbrica preexistent, si bé la seva armadura estructural fou mantinguda, l’ampliació amb un cos paral·lel a la banda nord i la construcció d’una torre de planta quadrada i considerable alçada al costat est, alteraren de forma considerable el volum edificat i l’aparició de la nova crugia nord va fer que la planta del casal abandonés la disposició tradicional en tres crugies paral·leles per una nova articulació en quatre ales ordenades a partir d’un pati d’escala central. El resultat és una construcció de planta rectangular de 15,50 x 23,40 metres que compta amb planta baixa i tres pisos. El gran casal s’inspira en el gòtic civil dels segles XV-XVI, si bé ambun lluïment ornamental i una fantasia propis del modernisme més florit.
L’entrada principal està formada per un porxo de sostre pla amb falsa creueria. Les columnes i els arcs són de pedra amb acabat d’estuc esgrafiat. El sostre està revestit de ceràmica policromada.
Un ampli vestíbul ocupa la crugia central, amb paviments de marbre de formes geomètriques, el sostre de bigues policromades amb revoltons esgrafiats i les parets tractades amb la mateixa tècnica i decorades imitant domassos. La peça està compartimentada per unarc escarser sobre mènsules i delimitada per dues columnes amb salmer i per dos petits falsos arcs d’aproximació amb traceria gòtica situats a banda i banda d’aquell. Al fons es troba una àmplia escala ala catalana de tres trams. En aquesta planta baixa trobem un gran saló amb llarde foc, passadissos, menjador d’estiu i les zones de servei: cuina, rebost, vestíbul, rebedor i escala de la façana posterior de la casa.
A la primera planta, que és la principal, s’accedeix per la gran escalinata i trobem dos grans sales, una d’elles amb sortida a la tribuna, el menjador principal, amb el seu rentamans, diverses habitacions, passadissos i l’escala de servei. La segona planta compta amb accés per l’escala principal i per la de servei, una sala-distribuïdor amb sortida a la terrassa de la tribuna, diverses habitacions i passadissos, així com un teatre amb la seva sala i escenari amb una superfície de 130 m2. A la tercera planta es puja per l’escala de servei i compta amb sales i habitacions i el tram final de l’escala de la torre.
Són de destacar els treballs de escultura (Eusebi Arnau i Alfons Juyol), els de forja (Manuel Ballarín) així com la cerámica, els esgrafiats y la fusteria. Tots ells representatius dels excel·lents artistes i artesans de l’època, col·laboradors habituals de Puig i Cadafalch.
– Fonts:
. Projecte/TreballFinal de Carrera d’Arquitectura Tècnica a la Universitat Politècnica de Catalunya – Autors: Alejandro DíazCalderón i David López Rodríguez – Tutor: Benito Meca Costa – 2009: https://upcommons.upc.edu/handle/2099.1/7272
. Generalitat de Catalunya – gencat.cat: http://invarquit.cultura.gencat.cat/Cerca/Fitxa?index=0&consulta=&codi=310
. Blog Pobles de Catalunya: http://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=2815
. Argentona turisme: http://www.argentona-turisme.com/modernisme.html
Ruta Puig i Cadafalch - Mataró - Argentona
La casa és de propietat privada i aquesta només permet la visita des del jardí i la porta del vestíbul i sempre amb visita guiada